Ce este ISO 9001 si de ce este important?

Un sistem de management al calitatii (SMC), la randul sau, este un set inregistrat si codificat de procese si metode concepute pentru a asigura o calitate inalta constanta a produselor sau serviciilor voastre. Un SMC ar trebui sa va ajute sa indepliniti asteptarile clientilor si, de asemenea, orice reglementari guvernamentale care sunt cerute de industria in care activati.

ISO 9001 este standardul international pentru sistemele de management al calitatii stabilit de Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO). Standardele ISO abordeaza toate tipurile de probleme de afaceri. ISOC 9001 se concentreaza pe controlul calitatii, iar versiunea ISO 9001:2015 este cea mai recenta actualizare.

ISO 9001 promoveaza o abordare prin proces a managementului, examinand mai mult de 20 de procese. Prin implementarea recomandarilor standardului, o organizatie se poate asigura ca furnizeaza produse si servicii de calitate.

Standardele ISO sunt recunoscute la nivel global, ceea ce permite un cadru consistent pentru managementul calitatii, indiferent de locul in care se afla compania. De asemenea, face afaceri cu organizatii din alte tari mult mai usor, deoarece lucrati cu un set standard de practici sugerate. Chiar daca afacerea voastra este strict interna, este benefic sa intelegeti cerintele ISO 9001 si modul in care acestea se pot aplica afacerii.

Urmarirea unui cadru pentru managementul calitatii poate simplifica procesul si poate elimina confuzia cu privire la asteptari. Un cadru poate, de asemenea, sa imbunatateasca eficienta si sa incurajeze progresul in timp ce compania creste. Aceste imbunatatiri continue pot inspira incredere in randul clientilor, precum si a consiliului de administratie si a altor parti interesate.

Sapte principii de management al calitatii (QMP) formeaza coloana vertebrala a ISO 9001 si a altor standarde ISO de management al calitatii. Aceste principii va pot ajuta organizatia sa isi optimizeze SMC. Acceseaza ISO 9001 pentru a descoperi gama de certificari de la iso9001.ro!

Principiile (enumerate mai jos) nu sunt clasificate in ordine. Mai degraba, toate sunt la fel de importante, iar semnificatia lor poate varia in functie de nevoile si prioritatile organizatiei voastra.

Orientarea catre client. Obiectivul principal al managementului calitatii este satisfactia clientilor: indeplinirea cerintelor clientilor si straduinta de a depasi asteptarile clientilor.

Conducere. Liderii de la toate nivelurile stabilesc unitatea de scop si directie si creeaza conditii in care oamenii sunt angajati in atingerea obiectivelor de calitate ale organizatiei.

Logodna. Oamenii competenti, imputerniciti si implicati la toate nivelurile din cadrul organizatiei sunt esentiale pentru procesul de management al calitatii.

Abordarea procesuala. Rezultatele consistente si previzibile sunt obtinute mai eficient si mai eficient atunci cand procesele de afaceri functioneaza impreuna ca un sistem coerent.

Imbunatatire. Organizatiile de succes se angajeaza la imbunatatirea continua.

Luarea deciziilor bazate pe dovezi. Deciziile bazate pe analiza si evaluarea informatiilor au mai multe sanse sa produca rezultatele dorite.

Managementul relatiilor. Pentru un succes sustinut, o organizatie isi gestioneaza relatiile cu partile interesate, cum ar fi furnizorii.

Ar trebui sa obtineti certificarea ISO 9001?

Standardul ISO 9001 face parte din familia de standarde ISO 9000, care toate se refera la managementul calitatii. Dintre acestea, insa, doar ISO 9001 este eligibil pentru certificare.

Certificarea pentru ISO 9001 nu este obligatorie din punct de vedere legal, iar procesul de auditare si certificare poate fi costisitor in functie de dimensiunea si domeniul de aplicare al organizatiei voastre. Cu toate acestea, multe organizatii aleg sa devina certificate ISO 9001 deoarece realizeaza beneficiile importante ale certificarii ISO.

Obtinerea unei atestari a conformitatii ISO de la un organism de certificare acreditat de Comitetul pentru Evaluarea Conformitatii (CASCO) al ISO demonstreaza ca intreprinderea  este serioasa in ceea ce priveste asigurarea calitatii. Acest lucru va imbunatateste reputatia si va poate oferi un avantaj competitiv fata de organizatiile necertificate.

Certificarea asigura, de asemenea, ca QMS-ul  functioneaza la intregul sau potential, ceea ce inseamna ca procesele ruleaza eficient. Bunurile si serviciile voastre vor indeplini cerintele clientilor, precum si cerintele statutare si de reglementare. Unii clienti vor cauta in mod special certificarea atunci cand cumpara servicii si, daca nu sunteti certificat, ati putea pierde noi afaceri.

Lista documentatiei pe care o companie ar trebui sa le pastreze va varia in functie de tipul de afacere.

Acestea sunt cateva dintre inregistrarile care ar trebui pastrate in cazul in care ar trebui sa fie mentionate in viitor pentru conformitate si audit:

-inregistrari de calibrare pentru echipamente de monitorizare si masurare;

-inregistrari ale pregatirii, aptitudinilor, experientei si calificarilor;

-inregistrarile de revizuire a cerintelor produselor sau serviciilor;

-inregistrari ale proiectarii si dezvoltarii produselor sau serviciilor;

-cerintele produselor si serviciilor;

-inregistrari despre proprietatea clientului;

-modificarea inregistrarilor de control;

-inregistrari de conformitate a produsului sau serviciului cu criteriile de acceptare;

-inregistrari ale iesirilor neconforme;

-rezultatele datelor obiective de calitate;

-rapoarte de audit intern;

-procesele-verbale ale reuniunii de revizuire a managementului;

-rezultatele actiunilor corective (CAPA).

Depinde de fiecare companie cum si exact ce documenteaza. Multe dintre aceste documente sunt deja create si pastrate de majoritatea companiilor, asa ca adevarata provocare este sa decizi cum sa organizezi, sa stochezi si sa comunici documentatia.

Consecventa

Un sistem bazat pe cloud inseamna ca toata lumea lucreaza cu aceeasi versiune a unui document. Aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale QMS-urilor pe hartie sau necentralizate.

Accesibilitate

Un sistem online este accesibil din orice browser oriunde in lume daca utilizatorul este autorizat si are detaliile de conectare corecte.

Reducerea deseurilor

Un sistem digital reduce aproape complet utilizarea hartiei, ceea ce este ecologic.

Costuri reduse

QMS-urile bazate pe cloud nu necesita nicio actualizare hardware pentru a fi implementate. Sistemele lor modulare bazate pe abonament reduc, de asemenea, cheltuielile inutile.

Automatizare

Multe procese pot fi automatizate cu un sistem digital de management al calitatii, astfel incat exista mai putine sanse ca pasii sa fie uitati.